Can we handle your complaint?
We can help you if your complaint concerns Québec’s public service.
We handle complaints concerning all Québec government departments and most agencies whose staff is appointed under the Public Service Act.
List of government departments and agencies under our jurisdiction
- Assemblée nationale (administrative services and library)
- Autorité des marchés financiers
- Autorité des marchés publics
- Bureau d’audiences publiques sur l’environnement
- Bureau des enquêtes indépendantes
- Bureau du coroner du Québec
- Bureau des enquêtes indépendantes
- Centre d'acquisitions gouvernementales
- Comité consultatif de lutte contre la pauvreté et l’exclusion sociale
- Commissaire à la déontologie policière
- Commissaire à la lutte contre la corruption
- Commissaire à la santé et au bien-être
- Commission consultative de l’enseignement privé
- Commission d'accès à l'information (section surveillance only)
- Commission de la fonction publique du Québec
- Commission de la qualité de l’environnement Kativik
- Commission de l’éthique en science et en technologie
- Commission de protection du territoire agricole du Québec
- Commission de toponymie
- Commission des normes, de l'équité, de la santé et de la sécurité du travail (CNESST)
- Commission des transports du Québec
- Commission d’évaluation de l’enseignement collégial
- Commission municipale du Québec (administrative functions only)
- Commission québécoise des libérations conditionnelles
- Conseil consultatif de la lecture et du livre
- Conseil de gestion de l’assurance parentale
- Conseil du patrimoine culturel du Québec
- Conseil du statut de la femme
- Conseil supérieur de l’éducation
- Curateur public
- Fonds d’aide aux actions collectives
- Héma-Québec
- Institut de la statistique du Québec
- Institut national d’excellence en santé et en services sociaux
- Institut national de santé publique du Québec
- La Financière agricole du Québec
- Lobbyisme Québec
- Ministère de la Culture et des Communications
- Ministère de la Cybersécurité et du Numérique
- Ministère de la Famille
- Ministère de la Justice
- Ministère de la Langue française
- Ministère de la Santé et des Services sociaux
- Ministère de la Sécurité publique
- Ministère de l’Agriculture, des Pêcheries et de l’Alimentation
- Ministère de l’Économie, de l’Innovation et de l’Énergie
- Ministère de l’Éducation
- Ministère de l’Emploi et de la Solidarité sociale
- Ministère de l'Enseignement supérieur
- Ministère de l’Environnement, de la Lutte contre les changements climatiques, de la Faune et des Parcs
- Ministère de l'Immigration, de la Francisation et de l'Intégration
- Ministère des Affaires municipales et de l’Habitation
- Ministère des Finances
- Ministère des Relations internationales et de la Francophonie
- Ministère des Ressources naturelles et des Forêts
- Ministère des Transports et de la mobilité durable
- Ministère du Conseil exécutif
- Ministère du Tourisme
- Ministère du Travail
- Office de la protection du consommateur
- Office des personnes handicapées du Québec
- Office des professions du Québec
- Office québécois de la langue française
- Régie de l’assurance maladie du Québec (RAMQ)
- Régie des alcools, des courses et des jeux
- Régie des marchés agricoles et alimentaires du Québec
- Régie du bâtiment du Québec
- Retraite Québec
- Revenu Québec
- Santé Québec
- Secrétariat à l’adoption internationale
- Secrétariat du Conseil du trésor
- Service administratif de rajustement des pensions alimentaires pour enfants (SARPA)
- Services Québec
- Société de l’assurance automobile du Québec (SAAQ)
- Société d’habitation du Québec
- Transplant Québec
- Vérificateur général du Québec
This list is provided for information purposes only. Since there may be certain exceptions, please feel free to contact us. In the case of disparity or contradiction with an act or regulation, the legislation prevails.
Restrictions
The Protecteur du citoyen cannot intervene to amend or overturn a decision handed down by a court (municipal court, Court of Québec, Superior Court, etc.), or by one of the administrative tribunals or organizations listed below. However, we have the authority to handle complaints regarding their administrative operation (service quality, wait times, etc.):
- Conseil de la magistrature;
- Directeur des poursuites criminelles et pénales;
- Tribunal administratif de déontologie policière;
- Tribunal administratif des marchés financiers;
- Tribunal administratif du logement (formerly the Régie du logement);
- Tribunal administratif du Québec;
- Tribunal administratif du travail.
We cannot help you if your complaint concerns:
- An educational institution (school, school board, school service centre, cégep, university);
- Federal government departments, organizations or agencies;
- Municipalities;
- Some public corporations (Loto-Québec, Hydro-Québec, Société des alcools du Québec), private companies, merchants, and individuals;
- A physician, resident, dentist or pharmacist working in a hospital, CLSC or other health institution.
Other possible recourses
Other organizations can help you in other situations. For example, if you feel that:
- Your consumer rights have not been respected:
Office de la protection du consommateur - Your employer does not comply with the standards set in the Act respecting labour standards:
Commission des normes, de l'équité, de la santé et de la sécurité du travail - You have been discriminated against, bullied or exploited within the meaning of the Québec Charter of Human Rights and Freedoms:
Commission des droits de la personne et des droits de la jeunesse - A government department or agency made the wrong decision concerning access to documents and the protection of your personal information:
Commission d’accès à l’information du Québec - You cannot exercise your right to vote:
Directeur général des élections
How to file a complaint?
- Using our secure online form :
Online Complaint Form
- By phone :
418 643-2688
Toll-free : 1 800 463-5070
Our telephone services are available from Monday to Friday from 8:30 am to 4:30 pm. - By fax :
1 800 902-7130 - By mail :
800 place D'Youville, 19e étage, Québec (Québec) G1R 3P4
Printable complaint form (PDF, 689 KB)
Not sure?
Feel free to call us. We will refer you to the right resource or recourse if we see that we cannot help you.
Who can file a complaint?
- Any person or group of people, organization or company.
You cannot file a complaint by yourself?
A family member, a friend or an organization can do it for you if you fill out the Power of Attorney form (PDF, 544 Ko).
Also see
- Handling your complaint
- Intervention procedure against public departments and agencies within the Protecteur du citoyen's jurisdiction
Frequently asked questions
No. The Protecteur du citoyen cannot accept complaints about schools, whether they be public or private. Instead, you must contact the regional student ombudsman in your territory. The student ombudsman is responsible for handling complaints concerning, for example, inadequate behaviour by teaching staff or school principals or any situations involving bullying or violence.
To find out more, read our article Complaints in schools: new recourse for parents and students.
Yes. If your complaint concerns a Government of Québec department or agency, you generally have one year to file a complaint.
For a complaint regarding the health and social services network, the Protecteur du citoyen acts as a second level of recourse. First you must contact the service quality and complaints commissioner of the institution concerned. Have you not heard back from the commissioner or are you dissatisfied with their answer? You have two years to contact us.
After these timeframes have elapsed, we can examine your complaint anyway if you can show that there were exceptional circumstances or it was impossible for you to act sooner (for example, an unforeseeable situation, a medical reason or hospitalization).